Till umu.se

Giuliano Garonzi - "minister of propaganda"

Han kallar sig själv för "minister of propaganda". Det handlar om Giuliano Garonzi, art director från Verona i Italien som jobbar med ett av världens största sportmärken- Nike. I veckan gästföreläste han på Digital Medieproduktion.

Tillsammans med sin svenska fru Stella Carlsson är han bosatt i Umeå och de jobbar tillsammans med Nike, som är deras största kund. Han berättade om några av deras uppdrag för företaget, allt från idé till färdig reklamfilm. 

Reklamfilmen med franske fotbollsspelare Frank Ribbery inspirerades de av rosa pantern, den gjorde de på en månad och premiärvisades på storbild på Time Square i New York.  

- Den blev väldigt populär på Youtube, säger Giulano Garonzi som har jobbat som grafisk designer sedan han var 21 år. 

Guiliano Garonzi rev ned många applåder med att visa vilka okonventionella arbetsmetoder de använder, som att bland annat måla en utomhusvägg på fyra dagar i Barcelona för att se den rivas nästa dag. Målningen är en berättelse om The Two Kings- två av världens bästa tennisspelare, Nadal och Federer.

- Det var själva syftet, vi ville inte att målningen skulle finnas uppe för evigt. Däremot var det många som fotade av oss under arbetet och spred bilderna på nätet, berättar Guiliano Garonzi. Väggen blev slutligen en reklamfilm för Nike, förstås. 

Text: Ingela Hjulfors Berg